Articles

Noord-Argentinië en Paraguay

In Uncategorized on augustus 17, 2011 by ramsessanty

Na een 40 uur durende reis zonder slaap en het uitkotsen van het vliegtuigeten kwam ik in het frisse Buenos Aires,
Argentiniëterecht. Mooi maar groot, duur en Europees. Madrid in het groot zeg maar. Doordat ik 7 maanden in de hitte 
heb gewoond en nu in het 18 tot 20-graden warme Buenos Aires terecht ben gekomen heb ik ook een verkoudheid 
opgelopen. Leve De Caraiben.
In Buenos Aires de stad een beetje verkend. Puerto Madero, de heel mooi gerestaureerde 
oude haven, Boca: een toeristische maarauthentieke wijk waar ook de Boca Juniors hun stadion hebben, Palermo: 
de uitgaanswijk, en natuurlijk het centrum: Plaza De Mayo, Casa Rosada, ...

Daarna ben ik met de trein vanuit Buenos Aires naar Rosario gereisd. De treinrit was alle gekheid op een stokje. De trein springt op en neer op de rails,de bagage 
valt van de rekken... een wilde reis. Dan enkele dagen Rosario verkend, de geboortestad van Ché Guevara maar ook 
van Marcos Di Salvo, de couchsurfer die vorig jaar een week bij mij gelogeerd heeft en verschillende keren in slaap is 
gevallen op de toog van Café den Defoo. Gisteren een beetje de stad verkend, de Paraná-rivier, etc. Ook een partijtje 
gevoetbald en een biertje gedronken. We hebben de streek nog wat verkend in het Fiatje van Marcos, we zijn naar 
het weekendhuis van de familie Di Salvo geweest en hebben er een heuse Argentijnse BBQ (met kilo's vlees) gegeten. 

Na Rosario ben ik naar Santa Fe, de hoofdstad van provincie Santa Fe getrokken. Niet veel te zien, ik ben er een nacht 
gebleven in een veel te duur hotel, heb me er verveeld maar ben de volgende dag naar de snelweg gewandeld om 
Noordwaarts te beginnen liften. Dat lukte echter niet echt, tot plots een auto stopte. De gast in de auto was meer 
gay dan Dana International, stopte niet met babbelen maar heeft me toch 200km geholpen. Ik heb wel een paar keer 
zijn stuur moeten wegdraaien want hij was zoveel naar mij aan het kijken dat we een paar keer bijna en een keer 
echt in de graskant beland zijn. Nog een geluk dat we niet overkop gegaan zijn. Hij zette me uiteindelijk toch veilig 
af in Vera, een dorp wat verderop waar geen enkele auto passeerde. Ik probeerde er verder te liften maar het lukte 
echt niet. Ik kocht dan maar een duur busticket om die avond alsnog in Resistencia aan te komen. Net toen ik op de 
bus wilde stappen, stapte kwam er man naar mij toe. Hij vroeg me of ik daarnet stond te liften. Ik zei ja. Hij zei, ah ik 
ga naar Resistencia, wil je niet meerijden? Ik zei hem: AAP IK HEB NET EEN TICKET VAN 100 PESOS GEKOCHT. 

Ik kwam dan uiteindelijk toch in Resistencia aan alwaar de zeer vriendelijke Maria Guadalupe me stond op de te wachten in de 
terminal. Ongelofelijke gastvrijheid. Ze toonde me haar dorp en leerde me de eetgewoonten kennen. Ik bleef er enkele
 dagen en zette mijn trip uiteindelijk verder richting Asuncion, de hoofdstad van Paraguay. Hier verblijf ik bij de zoon 
van een van de rijkste Paraguayanen, golfer en multimilionair Carlos Franco. Wat een contrast. Met hem en een 
vriendin van hem de armste buitenwijken gaan bezoeken. Die buitenwijken staan helemaal onder water, de 
levensomstandigheden zijn er heel slecht. In het voorbije jaar al heel wat armoede gezien maar het blijft me toch 
verbazen hoe het mogelijk is dat achter de villa van Carlos mensen omkomen van de honger... Morgen gaan we 
naar het golfterrein van Carlos. Hij heeft een groot zwembad, een hotel, restaurant, een vijver vol krokodillen, ... 
We worden ook voortdurend geschaduwd door 2 bodyguards. Natuurlijk gaan we niet met de bus maar met de 
nieuwste Toyota Hilux... FOTOS OP FACEBOOK Ik blijf nog enkele dagen in en rond Asuncion om dan richting de 
watervallen van Iguazu te trekken (drielandenpunt Brazilie, Argentinie, Paraguay). Tot straks Thomas Clauw en 
tot later voor meer nieuws vanuit Paraguay, Bolivie en Brazilie. Goed, ben er weer van af voor twee weken :) 
Geef een reactie

